Wednesday, March 9, 2011

Maafkanlah saya

Assalamualaikum,

Ketika ini ada 2 perkataan yang sedang bermain diminda saya. Pertama ialah DISIPLIN dan yang kedua ialah ISTIQAMAH. Disiplin ialah perkara atau perbuatan rutin harian yang dilakukan berulang-kali pada setiap hari dan jika tidak dilakukan akan dianggap pelik dan dilihat seolah-olah melakukan kesalahan.* Sebagai contoh bangun awal setiap pagi, menggosok gigi sebelum tidur, berpakaian kemas apabila keluar rumah, etc adalah contoh perbuatan yang dilakukan berulang-kali dan sering kali dikaitkan dengan perkataan disiplin. Oleh itu, apabila seorang pelajar datang lewat ke sekolah maka dia dikatakan mempunyai masalah disiplin. Kanak-kanak yang tidak menggosok gigi sebelum tidur juga dikaitkan dengan disiplin. Manakala ISTIQAMAH ialah melakukan sesuatu secara berterusan atau dalam bahasa Inggeris, consistency. Bak kata pepatah, "sikit-sikit lama-lama jadi bukit" ajaran Islam amat mementingkan + menghargai orang yang istiqamah (consistent) dalam beribadah. Apabila sebuah perbuatan yang dilakukan secara istiqamah, lama kelamaan ia akan menjadi satu disiplin dalam kehidupan individu berkenaan.

Apabila saya mula menulis blog ini, menjadi niat dihati untuk menulis blog ini secara istiqamah. Hakikatnya, pada bulan Februari lalu saya langsung tidak ada apa2 posting. Oleh itu, kini saya meletakkan syarat pada diri saya untuk sekurang-kurangnya memberi satu post pada setiap minggu. Semoga saya dapat memenuhi syarat ini. Menjadikan perkongsian dilaman blog ini bukan lagi secara istiqamah tetapi lebih kepada disiplin dalam hidup.

*Ini adalah tafsiran melalui pemahaman saya sendiri. Rujuklah kamus dewan untuk makna yang lebih tepat.

Disiplin dan Istiqamah, memang kelemahan saya.

No comments:

Post a Comment